Imam Hanafi dilahirkan pada tahun 80
Hijrah bertepatan tahun 699 Masehi di sebuah kota bernama Kufah. Nama yang
sebenarnya ialah Nu’man bin Tsabit bin Zautha bin Maha. Kemudian masyhur dengan
gelaran Imam Hanafi.Imam Abu Hanafih adalah seorang imam
Mazhab yang besar dalam dunia Islam. Dalam empat mazhab yang terkenal tersebut
hanya Imam Hanafi yang bukan orang Arab. Beliau keturunan Persia atau disebut
juga dengan bangsa Ajam. Pendirian beliau sama dengan pendirian imam yang lain,
iaitu sama-sama menegakkan Al-Quran dan sunnah Nabi SAW.
Kemasyhuran nama tersebut menurut
para ahli sejarah ada beberapa sebab:
1. Kerana ia mempunyai seorang anak
laki-laki yang bernama Hanifah, maka ia diberi julukan dengan Abu Hanifah.
2. Kerana semenjak kecilnya sangat
tekun belajar dan menghayati setiap yang dipelajarinya, maka ia dianggap
seorang yang hanif (kecenderungan/condong) pada agama. Itulah sebabnya ia
masyhur dengan gelaran Abu Hanifah.
3. Menurut bahasa Persia, Hanifah
bererti tinta. Imam Hanafi sangat rajin menulis hadith-hadith, ke mana, ia
pergi selalu membawa tinta. Kerana itu ia dinamakan Abu Hanifah.
Waktu ia dilahirkan, pemerintahan
Islam berada di tangan Abdul Malik bin Marwan, dari keturunan Bani Umaiyyah
kelima. Kepandaian Imam Hanafi tidak diragukan lagi, beliau mengerti betul
tentang ilmu fiqih, ilmu tauhid, ilmu kalam, dan juga ilmu hadith. Di samping
itu beliau juga pandai dalam ilmu kesusasteraan dan hikmah.
Imam Hanafi adalah seorang hamba
Allah yang bertakwa dan soleh, seluruh waktunya lebih banyak diisi dengan amal
ibadah. Jika beliau berdoa matanya bercucuran air mata demi mengharapkan
keredhaan Allah SWT. Walaupun demikian orang-orang yang berjiwa jahat selalu
berusaha untuk menganiaya beliau.
Sifat keberanian beliau adalah berani
menegakkan dan mempertahankan kebenaran. Untuk
kebenaran ia tidak takut sengsara atau apa bahaya yang akan diterimanya. Dengan
keberaniannya itu beliau selalu mencegah orang-orang yang melakukan perbuatan
mungkar, kerana menurut Imam Hanafi kalau kemungkaran itu tidak dicegah, bukan
orang yang berbuat kejahatan itu saja yang akan merasakan akibatnya, melainkan
semuanya, termasuk orang-orang yang baik yang ada di tempat tersebut
Sebahagian dilukiskan dalam sebuah
hadith Rasulullah SAW bahawa bumi ini diumpamakan sebuah bahtera yang didiami
oleh dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah terdiri orang-orang yang baik-baik
sementara kumpulan kedua terdiri dari yang jahat-jahat. Kalau kumpulan jahat
ini mahu merosak bahtera dan kumpulan baik itu tidak mahu mencegahnya, maka
seluruh penghuni bahtera itu akan binasa. Tetapi sebaliknya jika kumpulan yang
baik itu mahu mencegah perbuatan orang-orang yang mahu membuat kerosakan di
atas bahtera itu, maka semuanya akan selamat.
Sifat Imam Hanafi yang lain adalah
menolak kedudukan tinggi yang diberikan pemerintah kepadanya. Ia menolak pangkat dan menolak wang yang dibelikan
kepadanya. Akibat dari penolakannya itu ia ditangkap dan dimasukkan ke dalam
penjara. Di dalam penjara ia diseksa, dipukul dan sebagainya.
Gubernur di Iraq pada waktu itu
berada di tangan Yazid bin Hurairah Al-Fazzari. Selaku pemimpin ia tentu dapat
mengangkat dan memberhentikan pegawai yang berada di bawah kekuasaannya. Pernah
pada suatu ketika Imam Hanafi akan diangkat menjadi ketua urusan perbendaharan
negara (Baitul mal), tetapi pengangkatan itu ditolaknya. Ia tidak mahu menerima
kedudukan tinggi tersebut. Sampai berulang kali Gabenor Yazid menawarkan
pangkat itu kepadanya, namun tetap ditolaknya.
Pada waktu yang lain Gabenor Yazid
menawarkan pangkat Kadi (hakim) tetapi juga ditolaknya. Rupanya Yazid tidak
senang melihat sikap Imam Hanafi tersebut. Seolah-olah Imam Hanafi memusuhi
pemerintah, kerana itu timbul rasa curiganya. Oleh kerana itu ia diselidiki dan
diancam akan dihukum dengan hukum dera. Ketika Imam Hanafi mendengar kata
ancaman hukum dera itu Imam Hanafi menjawab: “Demi Allah, aku tidak akan
mengerjakan jabatan yang ditawarkan kepadaku, sekalipun aku akan dibunuh oleh
pihak kerajaan.” Demikian beraninya Imam Hanafi dalam menegakkan pendirian
hidupnya.
Pada suatu hari Yazid memanggil para
alim ulama ahli fiqih yang terkemuka di Iraq, dikumpulkan di muka istananya. Di
antara mereka yang datang ketika itu adalah Ibnu Abi Laila. Ibnu Syblamah, Daud
bin Abi Hind dan lain-lain. Kepada mereka, masing-masing diberi kedudukan rasmi
oleh Gabenor.
Ketika itu gabenor menetapkan Imam
Hanafi menjadi Pengetua jawatan Sekretari gabenor. Tugasnya adalah
bertanggungjawab terhadap keluar masuk wang negara. Gabenor dalam memutuskan
jabatan itu disertai dengan sumpah, “Jika Abu Hanifah tidak menerima pangkat
itu nescaya ia akan dihukum dengan pukulan.”
Walaupun ada ancaman seperti itu,
Imam Hanafi tetap menolak jawatan itu, bahkan ia tetap tegas, bahawa ia tidak
mahu menjadi pegawai kerajaan dan tidak mahu campur tangan dalam urusan negara.
Kerana sikapnya itu, akhirnya
ditangkap oleh gabenor. Kemudian dimasukkan ke dalam penjara selama dua minggu,
dengan tidak dipukul. Lima belas hari kemudian baru dipukul sebanyak 14 kali
pukulan, setelah itu baru dibebaskan. Beberapa hari sesudah itu gabenor
menawarkan menjadi kadi, juga ditolaknya. Kemudian ditangkap lagi dan dijatuhi
hukuman dera sebanyak 110 kali. Setiap hari didera sebanyak sepuluh kali
pukulan. Namun demikian Imam Hanafi tetap dengan pendiriannya. Sampai ia
dilepaskan kembali setelah cukup 110 kali cambukan.
Walaupun demikian ketika Imam Hanafi
diseksa ia sempat berkata. “Hukuman dera di dunia lebih ringan daripada hukuman
neraka di akhirat nanti.” Ketika ia berusia lebih dari 50 tahun, ketua negara ketika
itu berada di tangan Marwan bin Muhammad. Imam Hanafi juga menerima ujian.
Kemudian pada tahun 132 H sesudah dua tahun dari hukuman tadi terjadilah
pergantian pimpinan negara, dari keturunan Umaiyyah ke tangan Abbasiyyah, ketua
negaranya bernama Abu Abbas as Saffah.
Pada tahun 132 H sesudah Abu Abbas
meninggal dunia diganti dengan ketua negara yang baru bernama Abi Jaafar
Al-Mansur, saudara muda dari Abul Abbas as Saffah. Ketika itu Imam Abu Hanifah
telah berumur 56 tahun. Namanya masih tetap harum sebagai ulama besar yang
disegani. Ahli fikir yang cepat dapat menyelesaikan sesuatu persoalan.
Suatu hari Imam Hanafi mendapat
panggilan dari baginda Al-Mansur di Baghdad, supaya ia datang mengadap ke
istana. Sesampainya ia di istana Baghdad ia ditetapkan oleh baginda menjadi
kadi (hakim) kerajaan Baghdad. Dengan tawaran tersebut, salah seorang pegawai
negara bertanya: “Adakah guru tetap akan menolak kedudukan baik itu?” Dijawab
oleh Imam Hanafi “Amirul mukminin lebih kuat membayar kifarat sumpahnya daripada
saya membayar sumpah saya.”
Kerana ia masih tetap menolak, maka
diperintahkan kepada pengawal untuk menangkapnya, kemudian dimasukkan ke dalam
penjara di Baghdad. Pada saat itu para ulama yang terkemuka di Kufah ada tiga
orang. Salah satu di antaranya ialah Imam Ibnu Abi Laila. Ulama ini sejak
pemerintahan Abu Abbas as Saffah telah menjadi mufti kerajaan untuk kota Kufah.
Kerana sikap Imam Hanafi itu, Imam Abi Laila pun dilarang memberi fatwa.
Pada suatu hari Imam Hanafi
dikeluarkan dari penjara kerana mendapat panggilan dari Al-Mansur, tetapi ia
tetap menolak. Baginda bertanya, “Apakah engkau telah suka dalam keadaan
seperti ini?”
Dijawab oleh Imam Hanafi: “Wahai
Amirul Mukminin semoga Allah memperbaiki Amirul Mukminin.
Wahai Amirul Mukminin, takutlah
kepada Allah, janganlah bersekutu dalam kepercayaan dengan orang yang tidak
takut kepada Allah. Demi Allah saya bukanlah orang yang boleh dipercayai di
waktu tenang, maka bagaimana saya akan dipercayai di waktu marah, sungguh saya
tidak sepatutnya diberi jawatan itu.”
Baginda berkata lagi: “Kamu
berdusta, kamu patut dan sesuai memegang jawatan itu.” Dijawab oleh Imam
Hanafi: “Amirul Mukminin, sungguh baginda telah menetapkan sendiri, jika saya
benar, saya telah menyatakan bahawa saya tidak patut memegang jawatan itu. Jika
saya berdusta, maka bagaimana baginda akan mengangkat seorang maulana yang
dipandang rendah oleh bangsa Arab. Bangsa Arab tidak akan rela diadili seorang
golongan hakim seperti saya.”
Pernah juga terjadi, baginda Abu
Jaffar Al-Mansur memanggil tiga orang ulama besar ke istananya, iaitu Imam Abu
Hanifah, Imam Sufyan ats Tauri dan Imam Syarik an Nakhaei. Setelah mereka hadir
di istana, maka ketiganya ditetapkan untuk menduduki pangkat yang cukup tinggi
dalam kenegaraan, masing-masing diberi surat pelantikan tersebut.
Imam Sufyan ats Tauri diangkat
menjadi kadi di Kota Basrah, lmam Syarik diangkat menjadi kadi di ibu kota.
Adapun Imam Hanafi tidak mahu menerima pengangkatan itu di manapun ia
diletakkan. Pengangkatan itu disertai dengan ancaman bahawa siapa saja yang
tidak mahu menerima jawatan itu akan didera sebanyak l00 kali deraan.
Imam Syarik menerima jawatan itu,
tetapi Imam Sufyan tidak mahu menerimanya, kemudian ia melarikan diri ke Yaman.
Imam Abu Hanifah juga tidak mahu menerimanya dan tidak pula berusaha melarikan
diri.
Oleh sebab itu Imam Abu Hanifah
dimasukkan kembali ke dalam penjara dan dijatuhi hukuman sebanyak 100 kali
dera. Setiap pagi dipukul dengan cambuk sementara dileher beliau dikalung
dengan rantai besi yang berat.
Suatu kali Imam Hanafi dipanggil
baginda untuk mengadapnya. Setelah tiba di depan baginda, lalu diberinya
segelas air yang berisi racun. Ia dipaksa meminumnya. Setelah diminum air yang
beracun itu Imam Hanafi kembali dimasukkan ke dalam penjara. Imam Hanafi wafat
dalam keadaan menderita di penjara ketika itu ia berusia 70 tahun.
Imam Hanafi menolak semua tawaran
yang diberikan oleh kerajaan daulah Umaiyyah dan Abbasiyah adalah kerana beliau
tidak sesuai dengan corak pemerintahan yang mereka kendalikan. Oleh sebab itu
mereka berusaha mengajak Imam Hanafi untuk bekerjasama mengikut gerak langkah
mereka, dan akhirnya mereka seksa hingga meninggal, kerana Imam Hanafi menolak
semua tawaran yang mereka berikan.
Sepanjang riwayat hidupnya, beliau
tidak dikenal dalam mengarang kitab. Tetapi madzab beliau Imam Abu Hanifah atau
madzab Hanafi disebar luaskan oleh murid-murid beliau. Demikian juga
fatwa-fatwa beliau dituliskan dalam kitab-kitab fikih oleh para murid dan
pengikut beliau sehingga madzab Hanafi menjadi terkenal dan sampai saat ini
dikenal sebagai salah satu madzab yang empat. Di antara murid beliau yang
terkenal adalah Muhammad bin Al-Hassan Al-Shaibani, yang merupakan guru dari
Imam Syafi’iy.
0 komentar:
Posting Komentar